Яйцата на Фаберже – част 3
Сред показаните скъпоценности има миниатюрен сервиз за чай с чашки от 1см. и яйце на Фаберже, покрито с красива цветна мозайка. Най-скъпите и до днес великденски яйца на бижутера са „Кокошката“ , „Датското кралско семейство“, „Зима“ и „Стоманеното яйце“.Най-скъпото яйце е първото,изработено за Мария Фьодоровна-Кокошката. През 1903г. се появява „Датското кралско семейство“ –символ на любовта на Николай към съпргата му Александра. Яйцето било инкрустирано с диаманти, изобразяващи датския крал Кристиан 9 и кралица Луис, баба и дядо на Николай по майчина линия. Днес това яйце се смята за изчезнало, само фотографиите показват неговата уникална красота. През 1913г. Николай подарява на майка си едно от най-скъпите великденски яйца на Фаберже,а именно „Зима“. Вдъхновено от снежните преспи, яйцето е направено от малки кристалчета с 3246 диаманта, а цялостният му външен вид е толкова полиран, че създава илюзията за разтапящ се сняг. Изненадата е кошница от кварцови цветя в легло от злато и диаманти.
Попадало в ръцете на мнозина бижутери, то изчезва за около 20 години. Мистериозно това яйце се появява на търг в „Кристис“ когато емирът на Катар го купува за 9,6 млн.долара. Стоманеното яйце предвещава война и крах на величието на царска Русия и е дар на съпругата на Николай като утешителен подарък, тъй като това е първия Великден, който те прекарват разделени. През 1917г. това яйце бива конфискувано, но пък остава като едно от 10-те кралски яйца,които никога няма да се продадат. След 1917г. синовете на Карл, Евгений и Александър се установяват в Париж, където основават компанията „Faberje I Cie“. Те обаче никога не успяват да достигнат славата на баща си. През 1951г. продават правата върху името срещу само 25 хил. долара на основаната в САЩ компания „Faberje inc“.
Междувременно марката „Фаберже“ преминава от ръка на ръка, докато през 1989г. не е купена за 1,55 млн.долара от холдинга UNILEVER. През 2007г. консорциум от инвеститори изкупува за 38млн.долара портфейла от търговски марки и лицензи „Фаберже“, давайки началото на нова история на легендарната марка. Така 1993г. след преломните за Русия събития, Фаберже се връща в бижутерийния бизнес. През 2009г. правнучката и праправнучката на Карл Фаберже представят първата нова серия бижута на прочутата марка, а 2010г. пускат и втора колекция украшения. Цените на произведенията на ювелирното изкуство, издържани в руските бижутерски традиции варират от 15 хил. до умопомрачителните 7 млн. долара. В последните години „Фаберже“ продава скъпоценности в своите пет бутици в Женева, Лондон, Ню йорк и Хонконг. През 2012г. британската минна компания „Джеймфийлдс“ купува и „Фаберже“ за 142млн.долара.