Новини

История на гемите и камеите

gliptika

История на гемите и камеите

Глиптика се нарича изкуството за гравиране на скъпоценни и полускъпоценни камъни. Думата произлиза от гръцки glýpho, което означава „изрязвам“. Това изкуство съществува още от древността – 4-то хилядолетите преди нашата ера. Посредством него, така украсените камъни се използвали от своите притежатели като накити, амулети, лични цилиндрични печати. Работило се е с много скъпи материали, поради което глиптиката е била предназначена за благородници и богаташи.

Ювелирните изделия геми, разделяме на два вида: камеи, които са с изпъкнал релеф и инталии, които са с вдлъбнат релеф. Като цяло гемите са високо ценени и колекционирани изделия, тъй като още в древността са ги притежавали знатни хора и благодарение на наследството в годините, различаваме много от сюжетите на историята и епоса.

За родина на камеите се счита, Александрия. Знае е се, че думата „камея“ произлиза от латинското camahatus. Както споменахме за тяхната изработка се използвали скъпоценни и полу-скъпоценни камъни, като топази, аметисти, изумруди, аквамарини. Сред аристокрацията е било въпрос на престиж да притежаваш колекция от подобни камъни. Древните александрийски майстори били виртуозни майстори, които създавали украшения от сардоникс, с невероятна орнаментика и декорация.
Свой най-голям разцвет изкуството претърпява през Ренесанса, като запазва и до днес класическата си красота и строг вкус.

Някои известни камеи:

kameia-gonzago

Камеята на Гонзаго ( Двоен портрет на Птолемей Филаделф и царица Арсиноя)

Една от най-прочутите камеи в Света е тази на Гонзаго или камеята на Малмезон, която датира от III век пр. н.е. Тя е сътворена от неизвестен майстор в Александрия. Съхранява се в Ермитажа – Санкт Петербург-Русия. Известната камея е направена от сардоникс и името и принадлежи на собственика й, за който е била сътворена – маркиз Франческо II Гонзаго – ренесансов меценат и владетел на град Мантуа. Когато младият Рубенс я зърва за пръв път той казва: „Аз смятам, че сред гемите с двойни портрети това е най-прекрасната в Европа“. В Ермитажа камеята попада през 1814 година от колекцията на Жозефина Богарне. През 1814 година, император Александър I влиза с войските си във Франция и прави посещение в Малмезонския дворец. Той бил трогнат от бедственото положение на Жозефина и се разпоредил да бъде осигурена безопасността й и тази на смейството й, когато съюзническите войски влизат в Париж. В знак на признателност Жозефина подарява камеята на Александър I. По името на двореца Малмезон, (резиденцията на Жозефина), през XIX век камеята била още наричана “камеята от Малмезон ».

kameiata-tiberii

„Камеята на Тиберий“

Друга прочута камея е „Камеята на Тиберий“ или наричана още „Голямата камея на Франция“ Изрязана е от петслоен сардоникс (Париж, Кабинет на медалите). В нейният център е гравиран император Тиберий с Ливия, пред тях е Германик в доспехите на пълководец и неговата майка Антония. В горната част сред боговете е Август с жезъл в ръка и други умрели към това време членове на императорското семейство.

Камеите са един от най-богатите източници на сведения за духовната и материална култура от древността. Основната им ценност е в художественото им съвършенство, повечето от творенията през следващите епохи са подражания, а често и просто копия на антични геми. Само много малко майстори успявали да се освободят от своеобразната «хипноза» на древното изкуство.